Wil je als gemeente jouw burgers ondervragen over een specifiek onderwerp? Of wil je onderzoeken hoe mensen denken over een bepaalde verandering? Dan is social media hét platform om hiervoor in te zetten.
Wij kunnen uit ervaring spreken dat campagnes met online vragenlijsten via social media uitzonderlijk goede resultaten opleveren. Met deze verzamelde data kun je veel nieuwe inzichten vergaren over waar jouw klant of de burger staat. Nieuwsgierig hoe deze onderzoek campagnes op social media in zijn werk gaan en wat voor resultaten je hiermee kunt verwachten? We vertellen je er alles over in deze blog!
Flitspeiling
Je hebt er vast weleens van gehoord: De flitspeiling. Maar wat houdt een flitspeiling precies in? Eigenlijk is een flitspeiling hetzelfde als een enquête, alleen is de eerste over het algemeen sneller en kleinschaliger dan de tweede. Hierbij is het van uiterst belang dat je de steekproef op een goede manier trekt, oftewel de juiste vragen stelt. Als je dit niet doet, trek je hoogstwaarschijnlijk de verkeerde conclusies uit de data die je hebt verzameld, en dat wil je natuurlijk niet!
Online vragenlijst
Bij SocialMediaMen zetten we vaak een online vragenlijst in om gemeenten te helpen bepaalde doelstellingen te behalen. Voor gemeenten is het hoofddoel vrijwel altijd burgerparticipatie. Maar er zijn ook een heleboel andere doelen waarvoor je zo'n vragenlijst kunt inzetten. Deze zijn dan ook heel geschikt voor andere (commerciële) partijen.
Zo hebben we bijvoorbeeld voor Stadspas Amsterdam een quiz ingezet om meer betrokkenheid bij de Stadspashouders te creëren en uit te zoeken hoe vaak zij daadwerkelijk hun Stadspas gebruiken, welke activiteiten populair zijn, etc. Aan de hand van een quiz met de titel 'Ontdek jouw leukste Stadspas-uitje' zijn we tevens veel te weten gekomen over de doelgroep van Stadspas Amsterdam, wat zeer waardevol is voor de eigen inzichten van Stadspas Amsterdam.
Zo'n online vragenlijst kan in allerlei vormen gegoten worden: Een flitspeiling, een enquête, een quiz, een survey… Allemaal verschillende vormen met vrijwel dezelfde opzet. Deze vormen liggen allemaal vrij dicht bij elkaar. Waar het écht om draait: Hoe zorg je ervoor dat je genoeg respondenten vergaart die daadwerkelijk deze online vragenlijst helemaal invullen? Hoe stel je de juiste vragen? En aan wie?
Doelgroep segmentatie
Wat wil je te weten komen en wie wil je bevragen? De representatie van je onderzoek is van groot belang voor de verzameling van je data. Eén van de grootste voordelen van social media is de mogelijkheid om heel specifiek je doelgroep te targeten, of dat nu op locatie, leeftijd, interesse of geslacht is. Dit maakt het heel makkelijk om de juiste respondenten voor je onderzoek te ondervragen.
Voor gemeenten is het targeten op postcode bijvoorbeeld een uitkomst, zo kun je heel makkelijk per wijk of postcodegebied je onderzoek uitrollen.
Doelgroepen opwarmen
Bij online marketing maak je gebruik van een marketing funnel. Dus voordat je de online vragenlijst zomaar op de doelgroep afvuurt, zorg je er eerst voor dat de doelgroepen zijn opgewarmd in de awareness-fase. Hierin tonen we bijvoorbeeld video’s waarin het publiek op een ongedwongen wijze kan kennismaken met een bepaald onderwerp.
Vervolgens gaan we verder targeten op de mensen die deze video hebben bekeken. Deze laten we vervolgens bijvoorbeeld een Instant Experience zien, waarop deze mensen op een interactieve manier nog meer in aanraking komen met het desbetreffende onderwerp. Tot slot laten we de doelgroepen die het meest interesse hebben getoond in de vorige fases de online vragenlijst zien.
Eén van de redenen waarom deze vragenlijsten zo aantrekkelijk zijn is dat de tool die we hiervoor gebruiken zeer mobile friendly is. Het biedt een snelle en goede werking op mobiel waardoor mensen niet snel afhaken bij het invullen van de vragenlijst.
Bij één van onze laatste campagnes waar we een quiz hadden ingezet, was de conversieratio 93%. Dit houdt in dat 93% de hele vragenlijst heeft ingevuld, een zeer goede score! Ook de relatief hoge invultijd is van grote meerwaarde, want dit betekent dat veel mensen lang met jouw onderwerp bezig zijn.
Praktijkvoorbeeld: Bosplan Campagne
Laten we bovenstaande illustreren aan de hand van een voorbeeld uit de praktijk. Een van de laatste online vragenlijsten die we hebben ingezet was voor de Bosplan campagne van Gemeente Amsterdam. Eén van de doelstellingen van deze campagne was inwoners van Amsterdam en daarbuiten betrekken bij de keuzes die worden gemaakt met betrekking tot de toekomst van het Amsterdamse Bos. De burger betrekken bij dit soort campagnes wordt ook wel burgerparticipatie genoemd.
Wat de Gemeente Amsterdam van haar burgers wilde weten was: "Hoe ziet jouw ideale stadsbos van de toekomst eruit?". Een aantal voorbeelden waren: "Heb je behoefte aan mountainbike routes? Wil je graag events bezoeken? Of zou je graag de mogelijkheid hebben tot naaktrecreatie?". De inspanningen van onze social media campagne helpen mee om het Amsterdamse Bos toekomstbestendig te maken met daarin de behoeften van bezoekers verweven.
Het inzetten van een korte online vragenlijst via Facebook en Instagram was voor deze doelstelling de perfecte manier om burgers te laten participeren in de vormgeving van de toekomstplannen van het Bos. Voordat we deze vragenlijst konden pushen op de socials van het Amsterdamse Bos moesten er eerst een aantal andere stappen uitgevoerd worden.
Doelgroepen
Zo moesten bijvoorbeeld eerst de doelgroepen en tone of voice bepaald worden. De doelgroepen die getarget moesten worden werden ingedeeld volgens het Brand Strategy Research-model, oftewel BSR-model. Het BSR-model bevat data over de belevingswerelden van inwoners uit verschillende gemeenten. Deze gegevens kan elke gemeente opvragen. Voor een onderzoek onder inwoners zijn deze gegevens zeer waardevol.
In het BSR-model worden de inwoners van een bepaalde gemeente ingedeeld in de volgende vier belevingswerelden:
Geel: harmonieus
Groen: veilig
Rood: creatief
Blauw: controlerend
Per belevingswereld wordt beschreven hoe deze burgers communiceren, participeren en het beste aangesproken kunnen worden om een effectieve reactie te verkrijgen. Op deze gegevens kun je heel goed de tone of voice van je advertenties afstemmen.
Binnen de ring werd de tone of voice afgestemd op rood/blauw inwoners. Buiten de ring ging dit meer richting groen/geel inwoners.
De marketing funnel
Zoals we al eerder in deze blog vertelden, is het verstandig om je doelgroepen eerst op te warmen, oftewel te werken met een marketing funnel. De eerste fase van de marketing funnel is de awareness fase. Om awareness te creëren voor de Bosplan campagne werden de volgende content vormen ingezet: Een video en een Instant Experience. De korte video wijdde uit over eventuele ideeën voor het Bosplan en in de Instant Experience konden mensen op interactieve wijze doorklikken naar meer informatie.
Op basis van video retargeting werden nieuwe advertenties getoond aan mensen die engagement toonden met de video’s uit de awareness-fase. Zo trechteren we de targeting van de campagne waarbij een steeds relevantere doelgroep bereikt wordt in de activatie fase. Ook maakten we net als in de awareness-fase gebruik van locatie targeting.
In de activatie fase gaat het erom dat de doelgroep de online vragenlijst over het Bosplan invult. Deze vragenlijst werd ontwikkeld aan de hand van een mobile friendly tool. Op basis van de input van de Gemeente Amsterdam werden de vragen voor de online vragenlijst samengesteld. Belangrijk is om het de doelgroep zo makkelijk mogelijk te maken. Multiple-choice vragen of likert schalen zijn voorbeelden van laagdrempelige manieren om informatie bij de doelgroep in te winnen. In de activatie fase zijn er meerde beeld- en tekstvariaties op Facebook en Instagram ingezet die doorklikken bevatten naar de online vragenlijst op een externe webpagina.
De resultaten
Er zijn 3.774 unieke personen die de vragenlijst hebben geopend. Hiervan zijn er maar liefst 3.110 die de vragenlijst hebben ingevuld, dit levert een voltooiingspercentage op van 82,4%.
Mensen zijn gemiddeld 6:15 minuten bezig geweest met het invullen van de vragenlijst. Oftewel, mensen zijn relatief gezien echt een lange tijd bezig geweest met het Amsterdamse Bos, vooral gezien de vluchtigheid van Facebook en Instagram. Onder een grote doelgroep is de betrokkenheid bij het Bos en het Bosplan verhoogd.
En dit zijn slechts de resultaten van de online vragenlijst. Alle voorafgaande advertenties hebben nog veel meer weergaven, bereik en interactie opgeleverd! De campagne is in zijn geheel zeer succesvol geweest. Bij een gemiddelde burgerparticipatie campagne kost een lead (ingevulde vragenlijst) twee euro. Hoe relevanter je advertenties zijn, hoe goedkoper een lead wordt. In deze campagne heeft gemiddeld iedere 0,56 cent een ingevulde vragenlijst opgeleverd.
Wil je ook een flitspeiling of quiz via social media inzetten? Of heb je vragen over dit onderwerp? Laat het ons weten, we denken graag met je mee.
Ben je enthousiast geworden en kan je bedrijf wel een online boost gebruiken? Of ben je gewoon nieuwsgierig naar wat we voor je kunnen betekenen? We denken graag mee.