De aandacht van jongeren grijpen moeilijk? Welnee! Jongeren, ofwel Gen Z, zijn geboren tussen 1995 en 2015. Deze groep kan zich geen wereld zonder smartphones indenken. Wist je dat jongeren gemiddeld 6 tot 7 uur per dag doorbrengen op een scherm? Social media zijn dan ook dé plek om jongeren te bereiken. Maar hoe doe je dit? Hoe zorg je ervoor dat je niet overkomt als ‘boomer’? En welke platforms zet je in? Wij gaan het je vertellen.
Hoe communiceer je met Gen Z
Gen Z’s worden vaak gezien als een lastig te doorgronden doelgroep. Communiceer je anders dan zij, gebruik je nét de verkeerde woorden, influencers of emoji’s, dan kan je erop rekenen als ‘boomer’ bestempeld te worden. Niet echt bevorderlijk in het meekrijgen van deze doelgroep dus! Zorg daarom dat je goed weet wat deze groep beweegt. Zo zijn Gen Z’s meer geïnteresseerd in het kopen van een ervaring, en niet zo zeer een product. Ze hechten, meer dan millennials, waarde aan duurzaamheid, inclusiviteit, openheid en authenticiteit. Laat in je communicatie aan jongeren zien dat de waarden van jouw organisatie of merk, passen bij die van de jongeren. Omdat Gen Z, in tegenstelling tot millennials, opgroeiden in tijden van recessie, gaan zij voorzichtiger met hun geld om. Het heeft dus zin om je in je marketing richting Gen Z te richten op de langetermijnwaarde en slimme investeringen.
De ervaring heeft ons geleerd dat het aangaan van interactie met de jongere doelgroep uitstekend werkt in het verhogen van bewustwording rondom een bepaald thema. Door middel van gamification laten we ze op laagdrempelige en speelse wijze bezig zijn met onderwerpen als verkeersveiligheid, gezondheid en telefoongebruik. Met mooie uitkomsten! De doelgroep neemt gemiddeld maar liefst een minuut de tijd om een quiz af te ronden die ze via een van onze advertenties hebben geopend. Dat klinkt kort, maar gezien de vluchtigheid waarmee ze door de content op hun social doorscrollen, is dit een behoorlijk lange tijd. Ook wordt door de Gen Z’ers enthousiast meegedaan aan Instagram Story Polls die we delen.
Welke platforms zet je in
We zijn vast niet de eerste die je vertellen dat de populariteit van het platform TikTok onder jongeren explosief gestegen is de afgelopen jaren. Alleen al in Nederland maken op dit moment maar liefst 4,5 miljoen mensen gebruik van de app. Daarnaast barst TikTok van de mogelijkheden.
Meer lezen over TikTok? We schreven hier eerder een blog over. Naast TikTok zijn Instagram, YouTube en Snapchat nog altijd populair onder jongeren. Kies je ervoor in je campagnestrategie om meerdere kanalen te zetten? Probeer dan slim om te gaan met het maken van content.
SocialMediaMen werkt vaak volgens de ‘content pyramide’ van Gary Vaynerchuk. Zo werken we één uitgebreid contentformat uit dat we kunnen destilleren tot meerdere kleinere contentformats, uitgewerkt tot formats geschikt voor de verschillende kanalen. Denk bijvoorbeeld aan een uitgebreide video of vlog die je schiet als ‘hoofd-content’, en vorm deze om tot korte contentformats als foto’s, quotes, stories, GIFS, short video’s, enzovoort.
Influencers
Jongeren zijn goed te overtuigen wanneer een boodschap wordt overgebracht door een andere jongere waarmee ze zich kunnen identificeren, of aan wie ze zich graag optrekken. Dit voorspelt gedragswetenschapper Cialdini. Hier biedt influencer-marketing een uitkomst.
In de wereld van influencers wordt onderscheid gemaakt tussen drie verschillende soorten: de aspirational, authorative en peer influencers.
Aspirational influencers leiden een leven waar hun volgers alleen maar van kunnen dromen. Deze influencers hebben zoveel volgers, dat ze ware BN-ers zijn geworden. Ideaal dus wanneer je naamsbekendheid voor je merk wilt verhogen. De tweede groep, de authorative influencers, hebben hun populariteit te danken aan hun expertise. Ze delen al hun kennis over de niche waarin ze opereren: koken, mode, gezonde lifestyle, bitcoin, etc. Kun je een influencers vinden die opereert in jouw niche? Dan heb je meteen de juiste doelgroep te pakken. Peer influencers hebben vaak minder volgers dan de andere twee soorten. Maar dat is juist hun kracht. Deze influencers-groep hebben hun volgers te danken aan het feit dat ze als ‘gewone mensen’ worden gezien. De girl of boy next door dus eigenlijk. Overweeg je influencers in te zetten in je campagne? Schakel een influencer-bureau in die jou kan helpen met het vinden van de juiste match. Je boodschap komt pas over wanneer de influencer die je inzet relevant is voor je merk.
Frictieloze content
De laatste tip die we je willen meegeven voor de jongerencampagne die je gaat ontwikkelen:
Zorg dat je content maakt die absoluut frictieloos is. De war for attention op social media kan jij winnen wanneer je zorgt dat jouw content en websites supersnelle laadtijden kennen, er altijd gelikt en ge-update uitzien, en mobielvriendelijk zijn.
Vraagt Gen Z iets van je? Zorg dat je áltijd snel kunt antwoorden. Gen Z’s zijn sneller bij je weg, dan dat je hun aandacht hebt. Maar heb je hun aandacht weten te vangen? Dan zit je goed.
Wil je ook de aandacht van jongeren trekken, en heb je onze hulp daarbij nodig? Neem vrijblijvend contact met ons op, we helpen je graag.
Webinar: Jongerencommunicatie
Wil jij weten hoe je jongeren bereikt via social media? Volg dan onze webinar met voorbeelden uit heel Nederland. Deze webinar vindt plaats op 4 en 6 oktober 2022.
Ben je enthousiast geworden en kan je bedrijf wel een online boost gebruiken? Of ben je gewoon nieuwsgierig naar wat we voor je kunnen betekenen? We denken graag mee.