TikTok inzetten voor jouw merk of organisatie? Wij vertellen je meer!

TikTok inzetten voor jouw merk of organisatie? Wij vertellen je meer!

February 10, 2022

Het razendsnel groeiende TikTok is dé plek voor creatieve video content. In Nederland maken momenteel 4,5 miljoen mensen gebruik van de app. Hoe is de app zo populair geworden, en vooral: wat kun je er allemaal mee? We zochten het uit.

Het is TikTok's missie om mensen op een toegankelijke manier creatief bezig te laten zijn. Je ziet er video’s van vijftien seconden tot drie minuten, die gemaakt, ge-edit en gepost worden door de gebruikers zelf. En dat slaat aan. Het Chinese platform heeft onderhand al meer dan 1,2 miljard gebruikers wereldwijd - waarvan zo’n 50% jonger is dan 34 en 32.5% niet ouder dan 19 - en kreeg het voor elkaar om dat publiek in slechts vier(!) jaar te vergaren. Niet slecht.

Als we het eens door een marketing bril bekijken zijn er nog een stuk meer opvallende zaken. Hieronder lees je over de belangrijkste.

TikTok is super toegankelijk en zit bomvol mogelijkheden, en wordt daardoor veel gebruikt door relatief kleine bedrijven die het heel gericht inzetten als marketingtool, bijvoorbeeld om producten te verkopen. Dat doen ze aan de hand van live video’s of de opkomende in-app koopoptie. TikTok is een aantrekkelijk platform voor kleine bedrijven, omdat het veel toegankelijke mogelijkheden biedt.

Naast kleine bedrijven delen individuen en influencers veel kennis op TikTok. Koks maken kookvideo's en vertellen hun geheimen om je cake perfect te laten rijzen. Anderen delen weer kennis over verschillende steden en geven tips aan toeristen. Er zijn ook gebruikers die je de edele kunst van wiskunde uitleggen of een ‘TikTok-live’ beginnen waarbij je ze vragen kunt stellen over een schoolvak. Alexis Loveraz, een jong wiskunde-genie, helpt meer dan 650.000 van zijn volgers door bijles te geven op het platform.

Dat is een win-win situatie, want deze makers groeien en krijgen steeds meer volgers, terwijl gebruikers van het platform gratis en op een leuke manier kennis kunnen opdoen.

Ook is er, naast content die bedoeld is om te entertainen, veel te vinden op TikTok dat bedoeld is om bewustwording te creëren of vergroten. Veel gebruikers delen bijvoorbeeld informatie over mensenrechten, en er zijn veel creators die zich richten op body positivity en het promoten van self-love.



TikTok is een relatief jong platform. Het is nog geen vier jaar oud en daardoor is het nog steeds vooral gericht op het werven van meer gebruikers in plaats van actief geld verdienen. Daarom kunnen marketeers nu makkelijk het meeste uit het platform halen; je budget gaat nu grotendeels naar het creëren van goede content in plaats van het boosten van zichtbaarheid. Zo kun je in korte tijd zorgen voor groot organisch bereik. 

De drie meestvoorkomende manieren om te adverteren op TikTok zijn: (1) het plaatsen van een betaalde advertentie, (2) het inschakelen van een influencer om je product te promoten, of (3) het maken van een eigen account en eigen content. Onafhankelijk van welke manier van adverteren je kiest zijn er vijf tips die wij je willen meegeven.

Tip 1: Speel snel in op de trends.

Het is je misschien al opgevallen als je weleens op het platform hebt rondgekeken; het TikTok draait om trends. Sommige trends komen uit het niets, andere zijn weer gelinkt aan de actualiteit. Door daar snel op in te haken heb je een mooie mogelijkheid om je content zichtbaar te maken en, met een beetje geluk, door te breken. Dat betekent wel dat je er bovenop moet zitten en snel moet kunnen schakelen. TikTok is een platform voor ongepolijste content - je video hoeft niet altijd perfect in elkaar te zitten - waardoor je daar ook de ruimte voor hebt. Timing en het raken van de juiste snaar spelen trouwens een net zo belangrijke rol in het groot maken van je content.

Tip 2: Kies je niche.

Focus op een bepaalde specialisatie en doelgroep en beweeg je zoveel mogelijk binnen die kaders. Zo zorg je dat je mensen bereikt die interesse hebben in jouw aanbod waardoor je snel kunt groeien binnen deze niche-doelgroep.

Tip 3: Wees creatief en opvallend.

Er is ontzettend veel concurrentie op TikTok, dus is het belangrijk om creatieve en unieke content te creëren die ervoor zorgt dat je posts opvallen en er interactie plaatsvindt.

Tip 4: Vertel een pakkend verhaal.

De aandachtsboog op TikTok is maar een paar seconden. Als je video niet pakkend genoeg is wordt er zo voorbij gescrolld, daarom is het vooral belangrijk om je video zo catchy mogelijk te laten beginnen. Zo blijven kijkers eerder hangen. Vervolgens is het zaak om ervoor te zorgen dat je de aandacht vasthoudt met een pakkend verhaal.

Tip 5: Post vaak en consistent.

Wil je opvallen en doorbreken? Zorg ervoor dat je, voornamelijk aan het begin van je TikTok-carrière, dagelijks een video post. Als je er de tijd voor hebt, is het zelfs beter om vaker op een dag te posten. Zo blijf je zichtbaar en top-of-mind.

Extra tip: Oefenen, oefenen, oefenen.

Een populaire trend op TikTok zijn overgangen. Daar zijn wel wat trainingsuurtjes voor nodig als je het vlekkeloos in de vingers wilt hebben. Ons advies? Twijfel niet langer en maak je debuut, zo wordt je in no-time een ware TikTok-connaisseur. Daar kunnen wij je natuurlijk een handje bij helpen.

Ben jij al net zo geïnteresseerd in het inzetten van TikTok en wil je weten wat we daarin voor je kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op, we denken graag met je mee!

Blog

Verder lezen

Zie alle blogs →

Contact

neem contact op

Ben je enthousiast geworden en kan je bedrijf wel een online boost gebruiken? Of ben je gewoon nieuwsgierig naar wat we voor je kunnen betekenen? We denken graag mee.

Ga naar contactGratis campagne advies

Warmoesstraat 149-151
1012 JD Amsterdam

Route →