Hoe communiceer je met Generation Z
Social media zijn dan ook dé plek om jongeren te bereiken. Maar hoe doe je dit? Hoe zorg je ervoor dat je niet overkomt als ‘boomer’? En welke platforms zet je in? Wij gaan het je vertellen.
September 29, 2022
Sociale media zijn een perfect medium om onderzoek te doen naar de houding van bewoners. Door een online flitspeiling te houden kun je op een snelle en voordelige manier achterhalen hoe inwoners tegen het energievraagstuk aankijken.
In Amsterdam bijvoorbeeld hebben we in mum van tijd 8.000 respondenten behaald met deze vragenlijst.
Voor Gemeente Amsterdam hebben wij 23 video’s gemaakt waarin bewoners vertellen op welke manier zij zorgen voor het ‘Nieuw Amsterdams Klimaat’. Dit varieert van het nul-op-de-meter maken van een woning tot het hergebruiken van de warmte van een groot datacenter.
Ook in ’s-Hertogenbosch en Amersfoort vertelden bewoners die al een verduurzamingsstap gezet hebben waarom zij dit gedaan hebben. Door deze echte verhalen te vertellen maak je optimaal gebruik van de gedragsveranderingstechniek de sociale bewijskracht van Cialdini.
Waarom waren deze campagnes nou een succes? Omdat we in alle drie de plaatsen los van elkaar meer dan honderdduizend unieke woningeigenaren bereikt hebben die de video’s in totaal meer dan 25.000x afgekeken hebben. Dit is gebeurd met in totaal een mediabudget van nog geen €3.500,-.
Door middel van eigen vouchers of in samenwerking met bijvoorbeeld de woonwijzerwinkel kunnen in jouw gemeente vouchers verspreid worden waarmee gratis of met grote korting energiebesparende producten aangeschaft kunnen worden. De mogelijkheid van het aanvragen van deze voucher kun je perfect promoten via social media:
Met in totaal meer dan 1.000 voucher-aanvragen tegen een geïnvesteerd mediabudget van €2.000,- kan gesteld worden dat het zeer aannemelijk is dat veel woningeigenaren hun woning verduurzaamd hebben tegen een relatief laag mediabudget.
Bieden jullie (in samenwerking met een partner) de mogelijkheid om een gesprek met een energieadviseur aan te gaan, dan kun je dit ideaal via social media onder de aandacht brengen. Voor Gemeente ’s-Hertogenbosch hebben we een campagne gedaan waarbij inwoners binnen de Meta omgeving hun gegevens konden achterlaten waarna contact met hen werd opgenomen voor een ‘keukentafelgesprek’ met een energieadviseur. In dit Keukentafelgesprek van anderhalf uur wordt besproken wat de wensen zijn en geeft de adviseur advies over het vervolg en zicht op de globale mogelijkheden.
In ’s-Hertogenbosch hebben met een budget van slechts €500,-, 35 mensen zich aangemeld voor een adviesgesprek over energiebesparing waarmee de lead-advertenties hun waarde direct bewezen hebben.
De gemakkelijkste manier om bewoners bewust te maken van duurzaamheid en de mogelijkheden om te besparen is het delen van tips en kennis. Dit kan door simpele wist-je-datjes te delen of door complexere vragen in een notendop uit te leggen. Daarnaast zien we dat het visualiseren van de mogelijke besparing zorgt voor veel betrokkenheid bij de advertenties en daarmee een positieve impact op het resultaat. Het is belangrijk de doelgroep op te warmen voordat zij echt aangestuurd worden op gedragsverandering
Aansluitend op het delen van tips en kennis raden wij aan om een webinar of meerdere webinars te organiseren. Deze online bijeenkomsten kunnen via social media als Facebook, Instagram en LinkedIn gepromoot worden. Lead-advertenties met een native formulier binnen Meta of LinkedIn zijn hiervoor zeer geschikt: Men laat naam en e-mailadres achter op een formulier binnen de native app en deze worden (d.m.v. een koppeling) automatisch doorgestuurd naar de host van de webinar.
Met een beperkt budget van een paar honderd euro hebben we meer dan honderd inwoners van Amersfoort geprikkeld om zich aan te melden voor de webinar collectieve inkoopactie isoleren.
De grootste winst op je energierekening boek je misschien wel door zonnepanelen aan te schaffen. Een investering die zich snel terugbetaalt, helemaal wanneer voordelig ingekocht dankzij een collectieve inkoopactie. In Utrecht hebben we namens de gemeente een campagne gedraaid voor collectieve inkoop zonnepanelen waarbij zich honderden mensen via de campagne ingeschreven hebben voor deze actie. Hoe meer deelnemers, hoe meer korting, dus dit was een rendabele promotie. Het succes bij deze campagne zat ‘m vooral in de urgentie die ingebouwd is in de campagne. In de week voor de deadline voor inschrijven hebben we iedere dag andere advertenties vertoond waarin het aantal dagen tot de deadline afliep en het aantal reeds ingeschreven deelnemers opliep. Hiermee maakten we gebruik van twee gedragveranderingsprincipes in één advertentie: Urgentie én sociale bewijskracht.
Ben je enthousiast geworden en kan je bedrijf wel een online boost gebruiken? Of ben je gewoon nieuwsgierig naar wat we voor je kunnen betekenen? We denken graag mee.
Ga naar contactGratis campagne adviesWarmoesstraat 149-151
1012 JD Amsterdam
Route →