Appen op de fiets: hartstikke gevaarlijk, maar oh zo makkelijk en 'even snel' gedaan. Vooral jongeren denken net iets te goed te kunnen multitasken in het verkeer. Aan de hand van meerdere campagne flights per jaar brengt de gemeente Amsterdam dit onderwerp onder de aandacht. Afgelopen jaar werden wij ingeschakeld om de campagneboodschap te vertalen naar een effectieve social media-campagne die voornamelijk het fiets- en appgedrag van jongeren zou veranderen. Hoe wij die klus geklaard kregen? Je leest het hieronder.
Met meerdere campagne flights in samenwerking met MONO 'Ongestoord Onderweg', schenkt de gemeente Amsterdam jaarlijks aandacht aan de verkeersveiligheid in de stad. Voor deze laatste campagne was het zaak om specifiek de Amsterdamse jongeren op de hoogte te brengen van de gevaren van appen op de fiets. Een belangrijke en heldere boodschap. Maar: hoe pak je dit aan? Want appen op de fiets lijkt onschuldig, gaat vaak automatisch en de boodschap is - met name voor een jongerendoelgroep - niet heel aansprekend. Om hier op een positieve manier op in te spelen hebben we gekozen om de communicatieboodschap door te vertalen naar een influencer-campagne in samenwerking met Rijk Hofman.
Om verschillende redenen hebben we juist bij deze communicatiedoelstelling gekozen voor een influencer campagne. Ten eerste kon de boodschap "appen op de fiets is gevaarlijk" wel een beetje juice gebruiken. Ook creëert het werken met - goed passende - influencers een groot draagvlak voor je campagne. De content is herkenbaar en afgestemd op de doelgroep die je wilt bereiken. In dit geval hebben we gekozen voor een samenwerking met Rijk Hofman vanwege zijn relevante bereik. Maar ook omdat hij veel affiniteit heeft met het onderwerp en het video format dat we voor ogen hadden.
Want, video ging een belangrijk onderdeel worden van deze campagne. We wilde op een laagdrempelige manier in beeld brengen wat mensen in hun nabije omgeving missen als ze op hun telefoon kijken tijdens het fietsen. Dat hebben we gerealiseerd door met Rijk, co-presentator Pom en een videograaf de straat op te gaan en appende fietsers met een kleine knipoog aan te spreken op hun gedrag. We hebben de campagne opgebouwd met twee korte teaser-video's, waarvandaan je kon doorklikken naar de langere 'MONO-vlog' op YouTube.
Ook hebben we een interactieve quiz uitgedacht waarbij jongeren een aantal grappige maar informatieve vragen konden beantwoorden over fietsen in de stad. Vervolgens kregen ze een persoonlijke video van Rijk te zien op basis van hun quiz-uitslag. Met als boodschap: "Je bent een top-fietser" of "Jij mist best wel veel op de fiets".
Met meer dan een miljoen weergaven hebben we de gevaren van het appen op de fiets goed onder de aandacht weten brengen! Daarnaast hebben we 4.739 jonge Amsterdammers weten te activeren om de quiz volledig in te vullen. Gezien de relatief korte spanningsboog van Gen Z is dit een zeer mooi resultaat! Gemiddeld gezien waren de jongeren een volle minuut bezig met het onderwerp. Een quiz is dus een zeer goed middel om de aandacht van je doelgroep goed vast te houden!
Heb je zelf een merk, organisatie of instantie en wil je meer weten over het samenwerken met influencers? Neem vrijblijvend contact met ons op. We denken graag met je mee.
Ingevulde quizzen
Clicks
Weergaven