Het stadsbos van de toekomst: hoe we bewoners mee lieten denken via social media

Het aantal inwoners in Amsterdam en omgeving groeit gestaag, en de meegroeiende behoefte aan recreatie en groen vergroot de druk op het Amsterdamse Bos. Om te voorkomen dat het bos hieronder gaat lijden - en om te zorgen dat wat het bos te bieden heeft nog steeds aansluit op de wensen en behoeften van omwonenden en bezoekers - werkte de Bosorganisatie aan een nieuw Bosplan: Stadsbos van de toekomst. Bezoekers en omwonenden mochten meedenken. Wij hebben een campagne gelanceerd om zoveel mogelijk mensen (online) te laten meepraten.

Klant

Gemeente Amsterdam

Unieke personen bereikt

79.250

De campagne

Buurt enquêtes worden in Amsterdam veel gebruikt om de leefomgeving van de bewoners te kunnen verbeteren. Met deze digitale peilingen wordt aan burgers in specifieke buurten gevraagd naar hun mening over hun wijk of leefomgeving. Omdat mensen zich daar doorgaans erg bij betrokken voelen en we ze via kanalen als Facebook en Instagram op postcode-niveau kunnen benaderen, is de respons vaak enorm. In sommige gevallen vult zelfs 90% van de doelgroep een vragenlijst in en nemen ze daar tot wel 15 minuten de tijd voor. Een belangrijke voorwaarde hiervoor is de mobile experience; de vragenlijst moet gemakkelijk in te vullen zijn op een smartphone. Daarom hoeven we mensen via social media vaak alleen nog maar een laatste zetje te geven om de tijd te nemen voor de enquête.

De werkwijze

De campagnes vonden plaats op Facebook en Instagram, en werden opgedeeld in twee geografische gebieden: Amsterdam binnen de ring, en Amstelveen én Amsterdam buiten de ring. Inwoners van deze gebieden werden op verschillende manieren aangesproken, die per doelgroep zijn bepaald aan de hand van het Brand Strategy Research (BSR)-model. Via een video, Facebook Instant Experience en carrousel-advertenties werd de doelgroep voorzien van informatie over het nieuwe Bosplan. Mensen die hoge betrokkenheid toonden bij deze advertenties kregen nieuwe advertenties te zien waarmee ze gestimuleerd werden om een online vragenlijst in te vullen. In die vragenlijst konden ze vervolgens hun voorkeuren en behoeften voor het Stadsbos van de toekomst aangeven.

Het resultaat

De doelgroep was gemiddeld 6 minuten bezig met het invullen van de online vragenlijst. Dat is, zeker gezien de vluchtigheid van Facebook en Instagram, behoorlijk lang te noemen. Uiteindelijk ging het natuurlijk om het aantal ingevulde vragenlijsten. Van de 4.333 mensen die de vragenlijst hebben geopend, hebben maar liefst 3.110 mensen de vragenlijst helemaal afgerond. Dat is een conversieratio van bijna 72%. Bij een gemiddelde burgerparticipatie-campagne kost een lead (ingevulde vragenlijst) ongeveer 2 euro. In deze campagne heeft iedere 0,56 cent gemiddeld één ingevulde vragenlijst opgeleverd. Dat is een bijzonder mooi resultaat.

Heb je zelf een merk, organisatie of instantie en wil je mensen laten meedenken en -beslissen over een bepaald onderwerp? Neem vrijblijvend contact met ons op. We helpen je graag op weg!

"Het verdiepen in de vele targeting technieken en opties, en ook in de laatste social ontwikkelingen en trends, maakt deze training erg leerzaam. Nuttig zowel in de praktijk, als bij advies."

Stefan Baas

Communicatieadviseur gemeente Amsterdam

79.250

Unieke personen bereikt

211.970

Weergaven

3.280

Clicks

3.110

Unieke personen bereikt

79.250

Unieke personen bereikt

211.970

Weergaven

3.280

Clicks

3.110

Unieke personen bereikt

Disciplines

Toegepaste Disciplines

Zie alle disciplines →

Cases

Gerelateerde cases

Zie alle cases →

Meer weten over deze case?