In 2050 moeten alle woningen in Nederland aardgasvrij zijn. Amsterdam streeft zelfs naar 2040. Dat klinkt wellicht nog ver weg, maar het is een lange transitie; de energietransitie. Om die zo soepel mogelijk te laten verlopen voor de inwoners van de stad hebben we onderzocht hoe de bewoners van Geuzenveld en Slotermeer denken over een aardgasvrij leven.
Het hoofddoel was om zoveel mogelijk bewoners van Geuzenveld en Slotermeer mee te laten doen aan een korte enquête over de energietransitie. Om Amsterdammers te stimuleren duurzaam aan de slag te gaan en ze te inspireren, heeft de Gemeente Amsterdam 'Duurzaam020' opgericht, een platform om duurzaamheid en een aardgas-vrije stad te stimuleren. Met dit platform als vertrekpunt zijn we aan het werk gegaan.
Hoe trigger je bewoners van een specifieke wijk het best? Precies: door herkenbaar en relevant te zijn en hyperlokaal te werk te gaan. Daarom hebben we deze campagne niet vanuit de pagina 'Duurzaam020' opgezet, maar vanuit de lokale stadsdeel pagina van Stadsdeel Nieuw-West.
De campagne zelf hebben we in twee delen opgesplitst, te beginnen met een awareness-laag met een informatieve video over de energietransitie (hoe, wat, waarom), en vervolgens een conversie-fase die puur gericht was op het genereren van clicks naar de enquête. Door voor zowel Geuzenveld als Slotermeer herkenbare beelden uit de buurt te gebruiken, was de interactieratio bij deze campagne hoog en scoorden we een zeer hoge conversieratio.
We hebben meer dan 20.000 unieke bewoners in Geuzenveld en Slotermeer bereikt, waarvan er 3.000 hebben doorgeklikt naar de enquête. Van die 3.000 hebben ruim 650 mensen de enquête volledig ingevuld. Deze data heeft de Gemeente Amsterdam waardevolle informatie gegeven over hoe haar burgers denken over de stap naar een aardgasvrij leven.
Heb je zelf een merk, organisatie of instantie en wil je graag een flitspeiling of onderzoek uitrollen op social media? Neem vrijblijvend contact met ons op. We denken graag met je mee!
Unieke personen bereikt
Weergaven
Clicks
Ingevulde Enquêtes
Unieke personen bereikt
Weergaven
Clicks
Ingevulde Enquêtes