Vanwege de coronacrisis gaat het niet goed met onze economie, en veel ondernemers die in zwaar weer verkeren zoeken naar oplossingen voor hun financiële problemen. Uit een verkennend onderzoek van het RIEC AA blijkt dat er door de coronacrisis een reële kans bestaat dat ondernemers die in financieel zwaar weer verkeren, worden benaderd door malafide 'weldoeners' die hen financiële steun aanbieden. Het RIEC AA is in samenwerking met de Amstelland-gemeenten een bewustwordingscampagne op social media gestart om ondernemers te waarschuwen voor deze criminelen.
Het hoofddoel was om het bewustzijn rondom deze criminele weldoeners te vergroten en ondernemers te waarschuwen om niet met ze in zee te gaan. Wil een onbekende investeerder je snel veel contanten lenen, of krijg je ineens een aanbod voor overname van je bedrijf van iemand die je niet kent? Dan kan het goed zijn dat je te maken hebt met een malafide geldschieter. Daarom waren de subdoelen van deze campagne gericht op het aanzetten van ondernemers tot het aanvragen van steunmaatregelen en het melden van verdachte situaties.
We hebben verschillende content vormen ingezet om de doelstellingen te bereiken. Zo hebben we gebruik gemaakt van een bewustwordingsvideo, een animatie, carrousel-advertenties, een Facebook Instant Experience - een mini-tijdschrift dat binnen het Facebook-platform wordt geladen - en doorklik advertenties op Facebook, Instagram en LinkedIn. Op die platforms zijn ondernemers in de Amstelland-gemeenten benaderd met de bewustwordingsboodschap: Red je bedrijf niet uit de coronacrisis door in te gaan op snel en fout geld. De campagne bood ondernemers ook perspectief; waar kun je bijvoorbeeld met je melding terecht, en waar kun je aanspraak maken op steunmaatregelen van de (lokale) overheid?
In alle content-items zijn signalen verwerkt waar ondernemers op kunnen letten; stuk voor stuk voorbeelden van manieren waarop criminelen financiële steun proberen te bieden. Vervolgens hebben we die content gericht getarget op ondernemers in de Amstelland gemeenten.
Met deze campagne hebben we zo’n 195.000 ondernemers weten te bereiken in de regio Amsterdam-Amstelland, waar vervolgens weer 17.700 doorclicks naar de informatiepagina uit voort zijn gekomen. Het doet ons goed dat deze uitingen op zo'n positieve manier bij de doelgroep zijn ontvangen. Ondernemers hebben het dankzij de coronacrisis al behoorlijk zwaar te verduren. Fijn dus dat wij middels deze campagne een klein steentje hebben kunnen bijdragen in het creëren van bewustzijn over de verdere nare gevolgen die om de hoek kunnen komen kijken.
De campagne-uitingen met de hoogste bereikcijfers waren de animatievideo en de bewustwordingsvideo. Ook werd de Facebook Instant Experience gemiddeld 30 seconden bekeken. Dat ligt ver boven de gemiddelde kijktijd van 15 tot 20 seconden. En dat is gezien de vluchtigheid van social media een mooie uitkomst!
Heb je zelf een merk, organisatie of instantie en kun je hulp gebruiken bij crisiscommunicatie? Neem vrijblijvend contact met ons op. We denken graag met je mee!
Unieke personen bereikt
Weergaven
Clicks
Instant Experience kijktijd
Unieke personen bereikt
Weergaven
Clicks
Instant Experience kijktijd