Stay Away: Hoe Amsterdam Overlastgevende Toeristen Op Afstand Houdt

De 'Stay Away' campagne is een initiatief van Gemeente Amsterdam, gericht op het ontmoedigen van overlastgevende buitenlandse toeristen, specifiek in het historische centrum. Deze ontmoedigingscampagne is onderdeel van een breder maatregelenpakket dat door de gemeenteraad is opgezet om de leefbaarheid in de stad te verbeteren.

Klant

Gemeente Amsterdam

Potentiële toeristen bereikt

1.000.000

Campagne

De campagne focust zich op het beïnvloeden van het gedrag van potentiële toeristen uit verschillende Europese landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje. Het hoofddoel is om mannelijke toeristen tussen de 18 en 35 jaar oud, die vaak voor overlast zorgen, te ontmoedigen om de stad te bezoeken.

Doel en aanpak

Een belangrijk onderdeel van de aanpak is de website ‘Amsterdam Rules’, waar potentiële overlast toeristen uit Europese landen worden heen geleid met Google Search advertenties. Op de website kan de doelgroep vragen beantwoorden die gaan over het (potentiële) bezoek aan Amsterdam. Vragen als: ''wat is het doel van je bezoek?'' of ''wil je blowen op straat?'' kunnen worden ingevuld. Als op basis van de antwoorden blijkt dat de intenties de kans op overlast vergroten, komt er een negatief reisadvies, gerelateerd aan de maatregelen/regels die de gemeente heeft ingesteld in het historische centrum van Amsterdam. De quiz is ontwikkeld door Open Now en bevat een combinatie van gedragsbeïnvloeding en psychologische technieken om nieuwe, negatieve associaties met Amsterdam op te roepen. In plaats van de stad te presenteren als een locatie voor vrijgezellenfeesten en kroegentochten, worden de potentiële nadelen en risico’s benadrukt.

Beginscherm van interactieve quiz

Werkwijze

De campagne maakt gebruik van gerichte Google Search Ads, omdat uit onderzoek blijkt dat de doelgroep vaak Google gebruikt tijdens de oriëntatiefase van hun reis. Via deze advertenties worden zoekwoorden zoals “red light district tour” en “bachelor party Amsterdam” benut om direct de juiste doelgroep te bereiken en door te leiden naar de landingspagina amsterdam-rules.com.

<- Interactieve quiz

Het resultaat

De samenwerking met Open Now, die een quiz voor de landingspagina bedacht, heeft geresulteerd in een interactief element waarbij meer dan 50% van de bezoekers de quiz volledig invult. Dit toont aan dat de doelgroep actief betrokken is en de boodschap van de campagne effectief overkomt.

Via gerichte advertenties worden mensen op specifieke zoekwoorden aangesproken, en de resultaten laten zien dat de campagne de gewenste doelgroep nauwkeurig bereikt en weet te betrekken bij het onderwerp. Hiermee wordt een bijdrage geleverd om de druk op het historische centrum te verlagen en de leefbaarheid te verbeteren.

Van iedereen die de quiz startte, maakt 50% de quiz af

"Het verdiepen in de vele targeting technieken en opties, en ook in de laatste social ontwikkelingen en trends, maakt deze training erg leerzaam. Nuttig zowel in de praktijk, als bij advies."

Stefan Baas

Communicatieadviseur gemeente Amsterdam

1.000.000

Potentiële toeristen bereikt

7,8%

Klikte door naar de quiz

50%

Maakte de hele quiz af

Disciplines

Toegepaste Disciplines

Zie alle disciplines →

Cases

Gerelateerde cases

Zie alle cases →

Meer weten over deze case?

Neem contact op met Bertina

Bertina

Projectmanager campagnes & Creative lead

Neem contact opGratis campagne advies
Neem contact op met Bertina