Steeds grotere hoeveelheden drugs vinden hun weg naar de Nederlandse havens. En dat betekent dat de onderwereld steeds vaker misbruik maakt van de infrastructuur uit de bovenwereld. Bijvoorbeeld door havenmedewerkers onder druk te zetten en ze te laten meewerken aan de smokkel in de haven. Dat is gevaarlijker dan velen denken, en daarom wil Taskforce-RIEC Brabant-Zeeland medewerkers bewustmaken van wat er in hun buurt gebeurt om criminaliteit tegen te gaan. Daar kunnen digitale media en een goede strategie instrumenteel in zijn. Je leest het hieronder.
Het hoofddoel was om bewustwording rondom de gevaren van meewerken aan drugssmokkel onder havenmedewerkers te vergroten. En om ervoor te zorgen dat zij dit (al dan niet anoniem) melden zodra ze daartoe benaderd worden. Voor Taskforce-RIEC Brabant-Zeeland hebben we de campagne gefocust op, met name, de zeehavens van Moerdijk, Vlissingen en Terneuzen.
Het begon met uitgebreid onderzoek naar de doelgroep (zeehavenmedewerkers en omwonenden) en wat ze precies meekregen van de problematiek. Uit onze interviews bleek dat de doelgroep zich veelal niet bewust is van de gevolgen van het meewerken aan criminaliteit. Voor havenmedewerkers ging het vaak zo: ze werden herkend aan hun werkkleding, privé benaderd via social media en zagen die éne keer als onschuldig. Ze vielen voor het geld, om vervolgens te ontdekken dat ze niet, of heel moeilijk, uit het criminele circuit konden komen.
Met de slogan ‘Wat heb je aan €30.000? Als daarna…’ zijn we een huisstijl gaan ontwikkelen voor een campagne waarbij we een complete funnel hebben ingezet. Die begon via een awareness-fase met video’s waarin acteurs ervaringsdeskundigen vertolkten, en snippets waarin de slogan werd aangevuld tot: ‘Wat heb je aan €30.000? Als daarna je gezin wordt bedreigd?’.
De consideration-fase moest de doelgroep inzicht geven in welke signalen op en om de zeehavens kunnen duiden op drugssmokkel of criminaliteit. Daarvoor hebben we meerdere carrousel-advertenties ingezet en de online quiz ‘Herken jij criminaliteit in de zeehaven?’ ontwikkeld, die de doelgroep interactief kennis liet maken met de signalen. In de conversion-fase mondde dat uit in een lead-ad waarbij we activeerden tot het melden van een obscure observatie op de zeehaven: ‘Je zet aan tot actie!’.
Door de campagne in drie fases in te delen én sterke, herkenbare content te ontwikkelen, werd die een groot succes. Naast het bereiken van 85.000 unieke personen rondom drie grote zeehavens, heeft de campagne met name een buitengewoon hoge betrokkenheid opgeleverd. Meer dan 10.000 personen hebben één van de video’s afgekeken, ruim 10% van de bereikte mensen. Ook is de doelgroep naar een informatieve Instant Experience geleid, waarin we ook goede resultaten zagen: gemiddeld bleef de doelgroep ruim 40 seconden in de Instant Experience hangen, met uitschieters tot boven de volle minuut. Daarbij werd in gemiddeld tot 70% van de Instant Experience omlaag gescrold.
In en om de zeehavens wordt sinds de campagne meer gesproken over het onderwerp en ook in de lokale media veel aandacht geweest voor de campagne. Een mooi resultaat!
Heb je zelf een merk, organisatie of instantie en wil je meer weten over het samenwerken met influencers? Neem vrijblijvend contact met ons op. We denken graag met je mee.
Wil je meer te weten komen over dit onderwerp? Beluister dan ook onze podcast op Spotify
Bereikte personen (uniek)
mensen bekeken de hele video
scrolde omlaag bij de Instant Experience
Bereikte personen (uniek)
mensen bekeken de hele video
scrolde omlaag bij de Instant Experience