De helft van de jongeren wil minder gebruik maken van hun smartphone, maar in de praktijk vinden zij dit lastig. Sociale druk om actief te zijn op hun telefoon zorgt voor veel onrust. Wij werden ingeschakeld om een gedragsveranderingscampagne te ontwikkelen, die jongeren motiveert om vaker offline te zijn en bewust te genieten van het hier en nu. Hoe wij dit hebben gedaan? Je leest het hieronder.
Jongeren zijn erg gehecht aan hun telefoon. Dagelijks besteden zij gemiddeld ruim drie uur op sociale media. De angst om iets te missen, het zogenaamde Fear of missing out, is groot op de smartphone. Om de campagneboodschap op een positieve manier te brengen is ingezet op het tegenovergestelde van dit principe, de Joy of missing out. Dit is bewust genieten van waar je op dat moment mee bezig bent, zonder afleiding van je telefoon.
Met name generatie Z spiegelt zich graag aan anderen. Binnen 8 seconden bepalen zij of een online boodschap relevant is voor hen. In de communicatie van deze campagne maken wij daarom gebruik van meerdere contentformats met herkenbare mensen en situaties. Dit vergroot de kans dat de doelgroep de boodschap accepteert en het gedrag kopieert. De creatieve content combineren wij met slimme targeting via diverse socialmediakanalen: Instagram, Snapchat en YouTube. Zo ontwikkelen wij een meetbare campagne, die een brede doelgroep concrete tools geeft om vaker hun smartphone even weg te leggen.
In deze campagne zetten wij beïnvloedingstechnieken uit gedragswetenschap in, die inspelen op de emoties van jongeren. Zo maken wij gebruik van entertainment education en storytelling, door jongeren spelenderwijs en via een pakkende verhaallijn het belang van het onderwerp te laten zien en hun houding te veranderen.
Om tot gedragsverandering te komen wordt verder gewerkt met een online marketing funnel. Door eerst bewustzijn te verhogen en vervolgens betrokkenheid plaats te laten vinden, kan uiteindelijk het gedrag van jongeren worden beïnvloed. We zijn de campagne gestart met drie story-polls die dienden als teaser, waar kijkers konden participeren door te stemmen op een vraag. Vervolgens kregen ze een aantal video’s te zien, waarin telkens een situatie naar voren kwam waarin jongeren de inkomende berichtjes op hun telefoon weten te negeren. Ze genieten daarna zichtbaar van hun momentje om even helemaal offline te zijn, waarna afgesloten wordt met de campagneslogan ‘Ik ben even OFF. Lekker toch?’. We hebben in onze content bewust de nadruk gelegd op het gewenste gedrag en deze op een subtiele, positieve manier gebracht. Mensen zullen namelijk meer geneigd zijn om bepaald gedrag te vertonen als er positieve associaties en emoties aan het gedrag worden gelinkt.
In de laatste fase hebben wij jongeren geactiveerd met een interactieve quiz, waar grappige en informatieve vragen over het onderwerp beantwoord konden worden. De doelgroep werd daarna aangemoedigd om de campagnewebsite te bezoeken, waar meer tips en tricks te vinden waren hoe zij het gedrag in de praktijk het beste konden uitvoeren.
Met een bereik van meer dan een half miljoen Nederlandse jongeren, mag deze campagne gerust een succes worden genoemd! Verder hebben 2.697 deelnemers de quiz ingevuld en zijn er 12.147 website-bezoekers geweest. Online werd er door veel jongeren over het onderwerp gesproken en ook in de landelijke media is aandacht geweest voor de campagne. Jongerenorganisatie TeamAlert heeft hiermee een belangrijk maatschappelijk onderwerp onder een breed publiek op de kaart weten te zetten.
Heb je zelf een merk, organisatie of instantie en wil je graag jongeren bereiken via social media? Neem vrijblijvend contact met ons op. We denken graag met je mee!
bereikte jongeren
jongeren hebben de quiz ingevuld
websitebezoeken
bereikte jongeren
jongeren hebben de quiz ingevuld
websitebezoeken