Jongeren motiveren om oordoppen te dragen doen we met Doppies!

Veel jongeren in Nederland lopen risico op gehoorschade. Dat komt omdat ze bijvoorbeeld hun muziek te hard zetten, en uitgaan op plekken waar het geluid te hard staat. Gelukkig zijn er verschillende manieren waarop jongeren hun gehoor kunnen beschermen. Eén daarvan is het dragen van oordoppen, mét filter. In opdracht van VeiligheidNL ontwikkelden we een campagne die jongeren motiveert om deze oordoppen te kopen op evenementen met versterkte muziek.

Klant

I love my ears

bereikte jongeren

1,7 miljoen

Campagne

Gedrag verander je niet in één keer. Het kost tijd, geduld en discipline. Een campagne om gedrag te veranderen heeft dus pas écht zin als je een boodschap herhaalt over een langere periode. Daarom begonnen we met de basis: een campagnestrategie voor meerdere jaren, en met meerdere lagen. 

Met de campagne spelen we in op de fijne sociale en muzikale ervaring die je hebt dankzij het dragen van oordoppen. We ontwikkelden daarom het overkoepelende concept ‘Doppies’: de benaming voor alle oordoppen met muziekfilter. Met Doppies willen we dat de doelgroep de komende jaren positiever gaat denken over oordoppen en het dragen ervan. We spelen daarbij in op de trends en ontwikkelingen onder de doelgroep. Daardoor blijft de boodschap consistent en, misschien wel belangrijker, blijft de campagne aantrekkelijk voor jongeren. 

Om Doppies tot leven te laten komen, ontwikkelden we content voor social media en offline campagnemateriaal voor locaties zoals clubs, festivals en studenten introweken. De campagne was daarnaast ook zichtbaar op locaties zoals station Amsterdam Centraal. Door onze creativiteit te combineren met kennis van de jongerendoelgroep, hebben we content ontwikkeld die verder gaat dan alleen bereiken, maar ook daadwerkelijk inspireert en aanzet tot actie.

Werkwijze

Met een crossmediale campagne werd er in drie fases toegewerkt naar het gewenste gedrag van de doelgroep. Dat begon met het zorgen voor voldoende bewustzijn. Vervolgens lieten we jongeren nadenken over de voordelen van oordoppen en maakten we de campagne rond door hen te activeren tot het kopen van oordoppen.

Bij het ontwikkelen van de content is ook goed nagedacht hoe jongeren media consumeren. Daarom is er ingezet op Reels, een populair contentformat op zowel Instagram als Facebook. Bovendien betrokken we jongeren bij de campagne door ze actief te laten deelnemen aan een interactieve quiz. Een groot voordeel van een quiz is dat het de aandacht van de doelgroep lang vasthoudt. Hierdoor weten we jongeren goed te overtuigen van de voordelen van oordoppen met muziekfilter.

Maar hoe zorg je ervoor dat jongeren daadwerkelijk overgaan tot actie? We zorgden ervoor dat ze na het klikken op een advertenties of het scannen van een QR-code uitkwamen op een campagnewebsite. Daar herhalen we de belangrijkste punten uit de campagne en motiveren we ze tot het kopen van Doppies.

Het resultaat

Met content die écht bij de doelgroep past, hebben we van de campagne een groot succes gemaakt. De aanpak met Reels, animatievideo's, interactieve carrousels, online quizzen en opvallende offline posters, slaagde erin een miljoenenpubliek te boeien en te binden. Met mooie resultaten: Zo heeft de campagne inmiddels meer dan 1,7 miljoen jongeren bereikt. Bovendien hebben meer dan 6.500 jongeren de quiz voltooid, waarbij de gemiddelde tijd per quiz 1 minuut en 30 seconden bedroeg.

DE CAMPAGNE HEEFT MEER DAN 1,7 MILJOEN JONGEREN BEREIKT

1,7 miljoen

bereikte jongeren

6.500

voltooide quizzen

1m30

gemiddelde tijd per quiz

1,7 miljoen

bereikte jongeren

6.500

voltooide quizzen

1m30

gemiddelde tijd per quiz

Disciplines

Toegepaste Disciplines

Zie alle disciplines →

Cases

Gerelateerde cases

Zie alle cases →

Meer weten over deze case?

Neem contact op met Thomas

Neem contact op met Thomas